Loading...

 

"Jeg sjusker med mit liv " 

Hun så ud som om hun havde det skidt med at sige det højt.

Men NU var det sagt.

Måske var det en lettelse - Det kender jeg i al fald fra mig selv, når jeg tager tilløb til noget og er i en forandringsproces. 

Hun var allerede, kunne jeg høre, på det hun sagde bagefter, i gang med at ændre på forskellige områder og prioriterer anderledes i sit liv, da hun sagde det højt.  

Tager du dig selv og dit liv alvorligt? Så du, (tror du ) ikke fortryder det liv, du har levet, når døren lukker endeligt? 

Forskning viser at kvinder fortryder, at de ikke lyttede noget mere til sig selv.

Mænd at de arbejdede for meget. 

Sjusker du med dit liv - eller tager du det alvorligt?

Lytter til dig selv og gør det du mærker du skal gøre.  

Får du lavet homework for life -  "løst" dine livsopgaver gennem livet.

De 6 livsopgaver som Katrine Marie Guldager og Svend Brinknman skriver om i deres bog:'Livesopgaver' har inspireret mig til dette Skrivekursus

 

Vi skriver historier om vores liv
Rammen for Skrivekurset er de 6 livsopgaver 

  1. Kærlighedsliv  

  2. Arbejdsliv
     
  3. Ferier /Familieliv

  4. Selvudvikling

  5. Samtid

  6. Alderdom/ Livsafslutning 


Vi skriver og samtaler om de 6 livsopgaver som forfatterne til bogen og jeg mener vi mennesker skal løse gennem livet.

Vi løser dem på hver vores individuelle måde.

De udtaler i bogen at

"Det kan være provokerende for nogen, at sætte menneskelige grundvilkår, noget der er givet i livet, så stejlt op og at navngive temaerne som livsopgaver"

Jeg ved ikke med dig? 

Men jeg er bestemt ikke provokeret - nærmest opmuntret, da de seks livsopgaver danner en udmærket ramme og struktur til at kigge på om man lever det liv, som man ønsker. Så man den dag "døren lukker for good" kan sige man gjorde sit bedste for at bruge sit liv godt og rigtigt 

Man ved fra forskning at de fleste mænd på deres dødsleje fortryder at de arbejde for meget og Kvinder at de ikke lyttede til sig selv. 

Så på mit SkrivNu - løs livsopgaver lytter vi til os selv og det vi opdager ved at skrive. Og vi skaber et frirum med plads til at lade lyst og energi strømme. 

Livsopgaverne/ temaerne er eksistentielle, almenmenneskelige og universelle og danner derfor en fin ramme for mit skriveforløb.

Skriv historier om dit liv 

Deltag 1 gang om måneden: Den første søndag i måneden fra kl. 19.00 - 20.00  

Samlet Pris  349,- for de 6 gange  - svarende til 

Det foregår den første søndag i måneden.

Har du ikke skrevet før, får du en førstegangsoplevelse.  Alle kan være med - det kræver ingen særlige forudsætninger. 

At skrive er noget af det mest selvudviklende. 

Skrivningen - i særdeleshed din faciliterede lynskrivning med stærke spørgsmål - har noget magisk over sig, som jeg ikke havde set på samme måde før:


*at vi kan lære os selv bedre at kende

*at vi kan hjælpe os selv med vores egne ord

*at vi kan se andre mennesker fra en ny vinkel

Det var en fornøjelse at være med!?️?

Hvorfor skrive historier om dit nuværende eller levede liv. 

  1. For dine børns skyld - hvem var de og hvad gjorde de - så de kan læse lidt om hvem de var
  2. For din egen skyld - lave det man kan kalde homework for life, bearbejde dine oplevelser gennem livet, hele sår. Blive klogere på dig selv, så du ikke spilder dit liv. Skrive for at skabe ro, retning og resultater
  3. Skrive minder frem …. en måde at blive bevidst om sit liv på godt og ondt - skabe mening
  4. - Generationsfortællinger  - for at danne bro mellem generationer 

Vi er alle en del af noget større - en livscyklus. Med generationsfortællinger kan vi fortælle, hvorfor vi er blevet til den person, vi er. Vi kan fortælle om de vigtige kursændringer, der sker mere eller mindre tilfældigt i vores liv. Mennesker vi møder, som forandrer vores liv eller fører os ud af en vej, men som samtidig lukke af for andre muligheder. 

Livet består af mange tilfældigheder, men det er godt at være skarp på, hvornår man står ved eksempelvis skilleveje. Vide havd man vælger til og fra og hvorfor dett at skrive kan være med til at vælge retning. 

Alle får brug for mere eller mindre at søge svar og danne bro mellem os selv og dem der kom før os og dem der følger os. De fleste vil vi gerne vide hvor de kommer fra - hvordan var min personlighed som barn, hvem var vores forældre, når de ikke var forældre. Vi fik aldrig spurgt bedstefar, mens han levede, hvorfor han havde det ar på benet, eller fik fortalt hvorfor mormor havde psykiste udfordringer. 

Jeg kan godt lide begrebet generationsfortælling, da det jo kan bruges begge veje: Den ældre generation fortæller om livserfaringer til den yngre generation eller omvendt. Fortiden, som vi er en del af, går tabt, når vores forældre dør, hvis de ikke har skrevet noget ned. 

Nogle har i barnets bog beskrevet hvor og hvornår du blev født, hvor meget du vejdede og hvor lang du var ved fødslen. Måske er der lidt små fortællinger i bogen også.

Når først vores forældre er døde har vi ingen vi kan spørge. Fortællinger fra et langt levet liv er tabt.  Efter emailens tid,  finder vi ikke længere breve fra vores forfædre, som kan fortællle lidt om den tid vores forældre  og bedste forældre levede i.  Fotoalbums står i fremtidenikke længere i vores forældres reol, når vi tømmer deres hjem. Billederne sidder på mobiltelefonen. Og selv om vi kunne finde et album, er det sjældent, at der står skrevet hvem det er der er på billederne, så historierne må fortælles med ord.  

Indledning

“Jeg blev født d. 31. september 1939. Det var en onsdag, og min mor fortalte at solen skinnede ind af vinduet, da… “

Sådan kan du godt begynde, når du griber til tastaturet eller pen og notesbog, for at fortælle om dit liv. Begynde med din fødsel og slutte med dagen i dag.

Vælger du den vej, gør du det desværre sansynligvis besværligt for dig selv og oftest kedeligt for dine læsere at læse. Det bliver en stor og uoverskuelig opgave, som afholder langt de fleste fra nogensinde at gå i gang. Ofte vil du gå i stå inden, du når til de historier i dit liv, der er interssante og vigtige for dig at fortælle og interessante for andre at læse. 

Den tilgang til at skrive historier om vores liv, har vi derfor ikke. Vi husker ikke livet i kronologisk rækkefølge. Vi husker særlige bevigenheder, sjove, svære og særlige hændelser, samt vendepunkter i vores liv. Vi husker da mormor fik kræft, da vores mor og far blev skilt, bedste venindens begravelse, skolelærerne fra skoletid, og da vores første barn blev født.  

Vi vil derfor med denne bog inspirere dig til at fortælle de betydningsfulde historier fra dit liv, som du har lyst til at dele med andre. Får du kun skrevet få historier, så har dine efterladte de historie fra dit liv, som de kan glæde sig over. 

Kommer du derimod aldrig i gang, fordi projektet var for uoverskueligt, ja så dør historierne sammen med dig. 

Hvis du ikke skal starte med din fødsel, hvor så ?  

Vi har valgt 6 hovedtemaer - med underemner - en ramme til at få ideer og skrive ud fra.

  1. Kærlighedsliv 
  2. Famlilie, Arbejdsliv, Fritids, & Ferieliv
  3. Selvudvikling 
  4. Samtid
  5. Alderdomslivet/ Livets afslutning   

De 5 temaer tager udgangspunkt i Katrine Marie Guldager og Svend Brinkmanns bog ‘Livsopgaver’, hvor de, med udgangspunkt i klummer, de har skrevet i politiken, har defineret seks livsopgaver, de mener, vi mennesker skal løse gennem livet. Vi løser dem på hver vores individuelle måde, men de mener, der findes opgaver, vi bliver født til at tage på os. 

Det kan være provokerende for nogen, at sætte menneskelige grundvilkår, og noget der er givet i livet, så stejlt op, og at navngive temaerne som livsopgaver, men som de skriver:

              Vi kan tage dem på os eller vende dem ryggen,               men vi slipper ikke for at forholde os til dem.

Vi er ikke blevet provokeret, men derimod blevet inspireret til at tage udgangspunkt i at omdanne de 6 livsopgaver til 6 hovedtemaer her i bogen, fordi de er eksistentielle, almenmenneskelige og universelle. Sammen danner de en fin ramme for, hvilke temaer vi hver især møder igennem et helt liv og som derfor er  relevante både for dig og for dem, du skriver til.

Ramme er tilpas løs, du kan begynde at skrive det som du har mest lyst til. Samtidig guider den dig til en vis struktur. Du kan eksempelvis skrive en historie fra hvert tema. Rammen giver dig samtidig mulighed til at få skrevet historier, som er relevante på et almenmenneskeligt plan og dermed interessante at læse for andre.

 

 

Med venlig hilsen 

Mette Weber 

Forfatter, Facilitator i Skriveprocesser & Udviklingsstøttende Samtaler & Samspil 

 

"Jeg sjusker med mit liv " 

Hun så ud som om hun havde det skidt med at sige det højt.

Men NU var det sagt.

Måske var det en lettelse - Det kender jeg i al fald fra mig selv, når jeg tager tilløb til noget og er i en forandringsproces. 

Hun var allerede, kunne jeg høre, på det hun sagde bagefter, i gang med at ændre på forskellige områder og prioriterer anderledes i sit liv, da hun sagde det højt.  

Tager du dig selv og dit liv alvorligt? Så du, (tror du ) ikke fortryder det liv, du har levet, når døren lukker endeligt? 

Forskning viser at kvinder fortryder, at de ikke lyttede noget mere til sig selv.

Mænd at de arbejdede for meget. 

Sjusker du med dit liv - eller tager du det alvorligt?

Lytter til dig selv og gør det du mærker du skal gøre.  

Får du lavet homework for life -  "løst" dine livsopgaver gennem livet.

De 6 livsopgaver som Katrine Marie Guldager og Svend Brinknman skriver om i deres bog:'Livesopgaver' har inspireret mig til dette Skrivekursus

 

 

Vi skriver historier om vores liv
Rammen for Skrivekurset er de 6 livsopgaver 

  1. Kærlighedsliv  

  2. Arbejdsliv
     
  3. Familieliv

  4. Selvudvikling

  5. Samtid

  6. Alderdom/ Livsafslutning 


Vi skriver og samtaler om de 6 livsopgaver som forfatterne til bogen og jeg mener vi mennesker skal løse gennem livet.

Vi løser dem på hver vores individuelle måde.

De udtaler i bogen at

"Det kan være provokerende for nogen, at sætte menneskelige grundvilkår, noget der er givet i livet, så stejlt op og at navngive temaerne som livsopgaver"

Jeg ved ikke med dig? 

Men jeg er bestemt ikke provokeret - nærmest opmuntret, da de seks livsopgaver danner en udmærket ramme og struktur til at kigge på om man lever det liv, som man ønsker. Så man den dag "døren lukker for good" kan sige man gjorde sit bedste for at bruge sit liv godt og rigtigt 

Man ved fra forskning at de fleste mænd på deres dødsleje fortryder at de arbejde for meget og Kvinder at de ikke lyttede til sig selv. 

Så på mit SkrivNu - løs livsopgaver lytter vi til os selv og det vi opdager ved at skrive. Og vi skaber et frirum med plads til at lade lyst og energi strømme. 

Livsopgaverne/ temaerne er eksistentielle, almenmenneskelige og universelle og danner derfor en fin ramme for mit skriveforløb.

Du kan vælge at starte med at skrive oppefra/udefra med et teoriskt udgangspunkt  eller nedefra med et udgangspunkt i dig selv. Skriveøvelserne kan bruges til at gå begge veje  

 

Hvordan forgår SkrivNu - løs dine livsopgaver

 

Skrivekurset løber over 6 månder  år - vi går i gang 

Vi arbejder med hver livsopgave/tema i en måned.

Der er oprettet en facebookgruppe, hvor du kan lægge det op du skriver 

En gang om måneden mødes vi på zoom 

 

Hver månded

1 zoommøder søndag aften Kl. 19.00 -20.00  

Strukturen på hvert zoommøde 

Jeg byder ind med teori om emnerne, små oplæg - derefter skriver vi udfra skriveøvelser om de 6 livsopgaver. 

Når du og de andre på skrivekurset har skrevet, samtaler vi om det I har skrevet.

Du overvejer om du  har brug for at ændre på noget for at kunne løse dine livsopgaver bedre - så livet bliver en lærende og spændende rejse, hvor du både ser nye landskaber og få nye øjne.

Udover zoommøderne har vi et lukket gruppe et FællesRum på Facebook 

 

Vær med på mit Skrivekursus:  Skriv historier om dit liv - dine 6 livsopgaver  

Min Skrivechallenge sikre, at du i januar på den sjove måde, får lavet homework for life. Har du ikke skrevet før, får du en førstegangsoplevelse.  Alle kan være med - det kræver ingen særlige forudsætninger. 

At skrive er noget af det mest selvudviklende. 

Skrivningen - i særdeleshed din faciliterede lynskrivning med stærke spørgsmål - har noget magisk over sig, som jeg ikke havde set på samme måde før:


*at vi kan lære os selv bedre at kende

*at vi kan hjælpe os selv med vores egne ord

*at vi kan se andre mennesker fra en ny vinkel

Det var en fornøjelse at være med!?️?

Hvorfor skrive historier om dit nuværende eller levede liv. 

  1. For dine børns skyld - hvem var de og hvad gjorde de - så de kan læse lidt om hvem de var
  2. For din egen skyld - lave det man kan kalde homework for life, bearbejde dine oplevelser gennem livet, hele sår. Blive klogere på dig selv, så du ikke spilder dit liv. Skrive for at skabe ro, retning og resultater
  3. Skrive minder frem …. en måde at blive bevidst om sit liv på godt og ondt - skabe mening
  4. - Generationsfortællinger  - for at danne bro mellem generationer 

Vi er alle en del af noget større - en livscyklus. Med generationsfortællinger kan vi fortælle, hvorfor vi er blevet til den person, vi er. Vi kan fortælle om de vigtige kursændringer, der sker mere eller mindre tilfældigt i vores liv. Mennesker vi møder, som forandrer vores liv eller fører os ud af en vej, men som samtidig lukke af for andre muligheder. 

Livet består af mange tilfældigheder, men det er godt at være skarp på, hvornår man står ved eksempelvis skilleveje. Vide havd man vælger til og fra og hvorfor dett at skrive kan være med til at vælge retning. 

Alle får brug for mere eller mindre at søge svar og danne bro mellem os selv og dem der kom før os og dem der følger os. De fleste vil vi gerne vide hvor de kommer fra - hvordan var min personlighed som barn, hvem var vores forældre, når de ikke var forældre. Vi fik aldrig spurgt bedstefar, mens han levede, hvorfor han havde det ar på benet, eller fik fortalt hvorfor mormor havde psykiste udfordringer. 

Jeg kan godt lide begrebet generationsfortælling, da det jo kan bruges begge veje: Den ældre generation fortæller om livserfaringer til den yngre generation eller omvendt. Fortiden, som vi er en del af, går tabt, når vores forældre dør, hvis de ikke har skrevet noget ned. 

Nogle har i barnets bog beskrevet hvor og hvornår du blev født, hvor meget du vejdede og hvor lang du var ved fødslen. Måske er der lidt små fortællinger i bogen også.

Når først vores forældre er døde har vi ingen vi kan spørge. Fortællinger fra et langt levet liv er tabt.  Efter emailens tid,  finder vi ikke længere breve fra vores forfædre, som kan fortællle lidt om den tid vores forældre  og bedste forældre levede i.  Fotoalbums står i fremtidenikke længere i vores forældres reol, når vi tømmer deres hjem. Billederne sidder på mobiltelefonen. Og selv om vi kunne finde et album, er det sjældent, at der står skrevet hvem det er der er på billederne, så historierne må fortælles med ord.  

Indledning

“Jeg blev født d. 31. september 1939. Det var en onsdag, og min mor fortalte at solen skinnede ind af vinduet, da… “

Sådan kan du godt begynde, når du griber til tastaturet eller pen og notesbog, for at fortælle om dit liv. Begynde med din fødsel og slutte med dagen i dag.

Vælger du den vej, gør du det desværre sansynligvis besværligt for dig selv og oftest kedeligt for dine læsere at læse. Det bliver en stor og uoverskuelig opgave, som afholder langt de fleste fra nogensinde at gå i gang. Ofte vil du gå i stå inden, du når til de historier i dit liv, der er interssante og vigtige for dig at fortælle og interessante for andre at læse. 

Den tilgang til at skrive historier om vores liv, har vi derfor ikke. Vi husker ikke livet i kronologisk rækkefølge. Vi husker særlige bevigenheder, sjove, svære og særlige hændelser, samt vendepunkter i vores liv. Vi husker da mormor fik kræft, da vores mor og far blev skilt, bedste venindens begravelse, skolelærerne fra skoletid, og da vores første barn blev født.  

Vi vil derfor med denne bog inspirere dig til at fortælle de betydningsfulde historier fra dit liv, som du har lyst til at dele med andre. Får du kun skrevet få historier, så har dine efterladte de historie fra dit liv, som de kan glæde sig over. 

Kommer du derimod aldrig i gang, fordi projektet var for uoverskueligt, ja så dør historierne sammen med dig. 

Hvis du ikke skal starte med din fødsel, hvor så ?  

Vi har valgt 6 hovedtemaer - med underemner - en ramme til at få ideer og skrive ud fra.

  1. Kærlighedsliv 
  2. Famlilie, Arbejdsliv, Fritids, & Ferieliv
  3. Selvudvikling 
  4. Samtid
  5. Alderdomslivet/ Livets afslutning   

De 5 temaer tager udgangspunkt i Katrine Marie Guldager og Svend Brinkmanns bog ‘Livsopgaver’, hvor de, med udgangspunkt i klummer, de har skrevet i politiken, har defineret seks livsopgaver, de mener, vi mennesker skal løse gennem livet. Vi løser dem på hver vores individuelle måde, men de mener, der findes opgaver, vi bliver født til at tage på os. 

Det kan være provokerende for nogen, at sætte menneskelige grundvilkår, og noget der er givet i livet, så stejlt op, og at navngive temaerne som livsopgaver, men som de skriver:

              Vi kan tage dem på os eller vende dem ryggen,               men vi slipper ikke for at forholde os til dem.

Vi er ikke blevet provokeret, men derimod blevet inspireret til at tage udgangspunkt i at omdanne de 6 livsopgaver til 6 hovedtemaer her i bogen, fordi de er eksistentielle, almenmenneskelige og universelle. Sammen danner de en fin ramme for, hvilke temaer vi hver især møder igennem et helt liv og som derfor er  relevante både for dig og for dem, du skriver til.

Ramme er tilpas løs, du kan begynde at skrive det som du har mest lyst til. Samtidig guider den dig til en vis struktur. Du kan eksempelvis skrive en historie fra hvert tema. Rammen giver dig samtidig mulighed til at få skrevet historier, som er relevante på et almenmenneskeligt plan og dermed interessante at læse for andre.

 

 

Med venlig hilsen 

Mette Weber 

Forfatter, Facilitator i Skriveprocesser & Udviklingsstøttende Samtaler & Samspil