Loading...

 

 

 

Dejligt du er interesseret i vores Online Workshop:
Sådan styrker du dit barns selvfølelse med Vygotskys udviklingstrin 

vi arbejder på højtryk for at gøre den klar til dig!

Send en mail til mette@metteweber. dk - hvis du vil sikre dig en plads( uforpligtende naturligvis ) når onlineworkshoppen er klar - der er kun plads til 14 forældre. 

Synes du vi er nogle snøvlehoveder og ikke kan vente -  VIL i gang NU med at blive den forældre dine børn har brug for, så snup onlineworkshoppen: Sådan får du børn til at støvsuge... den begynder den 3 april 

 

Inspiration fra workshoppen:  Sådan styrker du dit barns selvfølelse  

 

NUZOnen er inddelt i tre trin:

Eksempel 1: Du vil lære din søn,hvordan hun kravler op på en ruchebane
 
Første trin:
Din søn kan ikke koordinere de to halvdele af kroppen, og kan ikke holde fast ved
gelænderet og samtidig gå op af stigen . Han  bliver derfor båret og sat i klar til at ruche ned af ruchebanen
 
Andet trin:
Han viser nu interesse for selv at kravle op på . Du  står lige bag ham og støtter mens han holder fast i gelænderet og du hjælpe ham med at sige løft benet. Du giver kun nøjagtig den støtte bagtil som du kan mærke han behøver. efterhånden står du der bare
 
Tredje trin:
Han kravler selv op, sætter sig og rucher ned
 
Disse tre trin kan bruges på hvilket som helst udviklingsområde: når barnet skal lære at spise selv, gå på wc selv, klatre, cykle osv. osv.
 
Alle børn er forskellige og hvis du identificerer hvilket niveau barnet klarer opgaven på kan du hjælpe dit barns udvikling frem og for barnet vil det føles som en leg.
 

Se den korte video

Lille K på 13 måneder modet til at kravle op.
Farverige farmor kan se inden at det det ikke vil lykkes for ham at komme op at stå, men lader ham prøve og hjælper når han når punktet, hvor han ikke magter mere.
 
Nærmeste udviklingstrin - ikke for let og ikke FOR svært
 
Her magtede han han at kravle halvvejs op
 
  

 

 

Sund psykisk udvikling hos børn

Viden om børns udvikling er ikke en facitliste uden plads til variationer.
Udviklingen forløber individuelt for hvert enkelt barn, og det enkelte forælder-barn forhold opbygges og udvikles på sin egen måde. Børn er i konstant udvikling på alle områder, og hvert enkelt område forløber forskelligt og ofte i spring.

Børns udrustning er forskellig, ligesom dine ressourcer. Så forældres  muligheder for at stimulere deres børns udvikling varierer. Sociale netværk er vigtige for både forældre og barn. Og det er godt, hvis der er flere omkring barnet

Barnets sociale udvikling sker i et samspil, hvor barnet selv deltager aktivt. Barnets biologiske modning er afgørende for udviklingen på det enkelte alderstrin. Børn behøver gennem hele udviklingen indfølende voksne at spille sammen med. Og en del af den sociale læring sker ved at barnet spejler sig i voksne og andre rollemodeller.

Den samlede sum af forældrenes reaktioner på barnet, der udgør omsorgs- og opdragelsesfunktionen har betydning for barnets udvikling.

Det afgørende er den konstante tilstedeværelse og interesse over tid  og det at være autencitet der er det væsentlige - ikke de enkeltstående tilfælde af eventuel mindre hensigtsmæssig adfærd, hvor man ikke er en "perfekt forælder".

Mentalisering er en god vej..

 

mentalisering

 

En negativ udvikling kan vendes

Den positive side ved barnets påvirkelighed er, at man kan gøre noget for at vende en fejludvikling. Belastende oplevelser vil ikke nødvendigvis præge barnet i den videre udvikling, som hæmmende sår i sjælen.

Tidlig indsats og forebyggende arbejde kan med andre ord betale sig. Der er særlige chancer for at lykkes overfor børn, hvor hele personligheden endnu ikke er færdig udformet.