Dejligt du er interesseret i vores Online Workshop:
Sådan styrker du dit barns selvfølelse med Vygotskys udviklingstrin
vi arbejder på højtryk for at gøre den klar til dig!
Send en mail til mette@metteweber. dk - hvis du vil sikre dig en plads( uforpligtende naturligvis ) når onlineworkshoppen er klar - der er kun plads til 14 forældre.
Synes du vi er nogle snøvlehoveder og ikke kan vente - VIL i gang NU med at blive den forældre dine børn har brug for, så snup onlineworkshoppen: Sådan får du børn til at støvsuge... den begynder den 3 april
Inspiration fra workshoppen: Sådan styrker du dit barns selvfølelse
NUZOnen er inddelt i tre trin:
Se den korte video
Sund psykisk udvikling hos børn
Viden om børns udvikling er ikke en facitliste uden plads til variationer.
Udviklingen forløber individuelt for hvert enkelt barn, og det enkelte forælder-barn forhold opbygges og udvikles på sin egen måde. Børn er i konstant udvikling på alle områder, og hvert enkelt område forløber forskelligt og ofte i spring.
Børns udrustning er forskellig, ligesom dine ressourcer. Så forældres muligheder for at stimulere deres børns udvikling varierer. Sociale netværk er vigtige for både forældre og barn. Og det er godt, hvis der er flere omkring barnet
Barnets sociale udvikling sker i et samspil, hvor barnet selv deltager aktivt. Barnets biologiske modning er afgørende for udviklingen på det enkelte alderstrin. Børn behøver gennem hele udviklingen indfølende voksne at spille sammen med. Og en del af den sociale læring sker ved at barnet spejler sig i voksne og andre rollemodeller.
Den samlede sum af forældrenes reaktioner på barnet, der udgør omsorgs- og opdragelsesfunktionen har betydning for barnets udvikling.
Det afgørende er den konstante tilstedeværelse og interesse over tid og det at være autencitet der er det væsentlige - ikke de enkeltstående tilfælde af eventuel mindre hensigtsmæssig adfærd, hvor man ikke er en "perfekt forælder".
Mentalisering er en god vej..
En negativ udvikling kan vendes
Den positive side ved barnets påvirkelighed er, at man kan gøre noget for at vende en fejludvikling. Belastende oplevelser vil ikke nødvendigvis præge barnet i den videre udvikling, som hæmmende sår i sjælen.
Tidlig indsats og forebyggende arbejde kan med andre ord betale sig. Der er særlige chancer for at lykkes overfor børn, hvor hele personligheden endnu ikke er færdig udformet.