Loading...

Ansvar er en attraktiv vej

  • Forældre er ansvarlige overfor deres børn.
  • Forældre påvirker deres børn 
  • Når du øver at tage ansvar, bliver du god til det

I børnehaven lader Rosa dagligt ungerne øve sig i, at lade være med at pege på deres kammerater, når de skal forklare deres unoder.

De øver sig i at tage ansvaret selv, i stedet for at give en anden skylden. De bliver bedre til at beskrive deres egen andel i hele balladen. Det er et rigtig godt redskab, at få allerede i den alder!

De ældste drenge fra rød stue har sneget sig ned til hoveddøren, hvor håndtaget sidder højt og kun må betjenes af voksne. Dette er en fuldstændigt totalt uomtvistelig gennemarbejdet regel og ALLE i børnehaven kender den. 


Rosa når lige at se, at de ved fælles hjælp og med en kost (det er meget opfindsomt .. det skal de have point for) får åbnet hoveddøren og vandrer ud, mens de griner til hinanden. Rosa går hen til hoveddøren og kalder stille og roligt på dem:”Marcus og Malte! I er gået ud ad denne dør uden en voksen!” Det er unødvendigt at sige mere .. de vender tilbage . Magnus ser flov ud og Malte prøver at få Magnus til at grine. 
Rosa inviterer dem til en snak i sofaen ”Jeg vil gerne tale med Jer om det, der lige er sket”, begynder hun ...pause
Magnus har svært ved at holde tårerne tilbage og udbryder: ”Jammen, det var Malte, der sagde, at vi skulle!” og pegede på Malte, der var ved at finde ud af, om han ville nægte eller tilstå . (Rosa beslutter sig for at give ham tid til det) og vendte tilbage til Magnus. Han afbryder Rosa og lover aldrig at gøre det mere. ”Det er da rigtig dejligt svarer Rosa
Men der er også noget andet!”, siger Rosa og trykker hans hånd for at indikere alvoren. ”Jeg vil gerne have, at du lærer at sige sådan: ’Rosa! Jeg åbnede hoveddøren og gik ud, selv om jeg ved at det er forkert’ ...... og så kan Malte selv få lov til at sige, hvad han gjorde”
Malte havde lyttet opmærksomt med, for han havde noget på spil - så derfor sprøjtede dette bare ud af ham: ”Rosa! Jeg åbnede hoveddøren og gik ud, selv om det var forkert!”
”Det er rigtigt!
Jeg så det selv”, sagde Rosa og fortsatte: ”Hvordan har I det med det?”

”Jeg er flov!”, sagde Magnus ”Jeg er ikke flov!”, sagde Malte med et skævt smil. ”Det er også rigtigt .. jeg kan se det på Jer .. kom!”, sagde Rosa og rejste sig ..

”Vi går tilbage til stuen.”Jeg har lært at Magnus gerne vil sige ’ja’ til dig, Malte .. så nu skal du invitere ham ind i en god leg. De næste par dage bliver det din opgave, at finde på lege og Magnus’ opgave er at mærke efter, om I gerne må dét i vores børnehave.


Jeg vil gerne hjælpe Jer og holde øje med, hvor godt det går!”


Lidt teori

Børn bliver inspireret af hinanden - både til at finde på gode lege og til at lave gale streger, som de voksne bliver nødt til at tage hånd om på den gode måde. Et godt redskab er at benævne det du ser og ikke gå ind i at dømme og finde skyldige.
Når du bruger undskyldninger lærer du ikke at tage ansvar.

Lær børn at stå ved det de gør. Vis dem, at det er ok, at fejle, når man lærer af sine fejl.
Vær hjælper i stedet for dommer. Lær børnene hvordan de tager ansvar, ved at være en god rollemodel.

Når du bruger ord, som “du opfører dig dårligt” eller endnu værre, “du ER umulig og hører aldrig efter hvad jeg siger” så skaber du børn med lavt selvværd, skam og skyld 


I mine øjne har vi et ansvar, når vi indgår i relationer. Vi har et ansvar for det der foregår i relationen.
Overordnet sagt er mennesker i mine øjne i almindelighed ansvarlige overfor de mennesker, hvis liv bliver påvirket af ens beslutninger, det vi gør 

Når man har sat børn i verden har man et stort ansvar. De beslutninger og den måde forældre agerer og reagere på har betydning for hvordan de børn de har sat i verden får det og klarer sig.


Magt relationen mellem børn og voksne er asymmetrisk, hvilket betyder at de voksne har et endnu større ansvar for relationen

Viden om børns udvikling, behov og hvad der er godt for at de kan udvikle sig bedst muligt er derfor af stor vigtighed hos de voksne der er sammen med dem

Børn har brug for at tilrettevises til bedre stier at gå på, når de er på afveje.
Det er dit ansvar at guide børnene til ansvar.

Lær af Rosa vej.


Nu dansk ordbog om ansvar:
juridisk eller moralsk forpligtelse til at stå til regnskab, garantere eller sørge for noget eller nogen

Pisst
Er du en god rollemodel - tager du selv ansvar for dine handlinger eller er du god til at skyde skylden på andre og fralægger dig dit ansvar? God til at undskylde - så træn at tage ansvar for det du siger og gør. 

Første skridt
Hold fokus på hvad du kan gøre for at blive bedre til at guide børn til at tage ansvar, næste gang dit eller børnehavens børn siger “det var Peter skyld” eller siger “Det, var ikke mig”  Hvad vil du så gøre? 

 

Stop med undskyldninger - brug proaktivt sprog 

 

 

ForældreLounge medlemsklub 

 
Som medlem i Forældrelounge fordu får du gode tips og råd, bliv holdt i hånden undervejs, så du lykkes med din forældreledelse.

 

Temaer du kan læse om i medlemsklubben 

  • anerkendelse
  • ansvar
  • aftaler
  • adskillelse
  • aflede
  • bange, angst og frygt 
  • babytegn
  • behov
  • benævne
  • beskeder 
  • curlingledelse
  • computer/IT, SOME Familiepolitik
  • dele
  • død/begravelse 
  • diagnoser
  • drømme, mareridt , natteangst
  • empati
  • ensomhed
  • fantasi -fantasiven 
  • fællesskab
  • forældreledelse
  • følelser
  • flow
  • form
  • gaver
  • grænser
  • guidning
  • gavmild/grådighed
  • genert
  • humor
  • historier
  • hjemve
  • høflig, venlighed
  • identitet
  • jalousi
  • jul, juleræs, julekalender
  • kommunikation
  • kærlighed
  • konflikter, konfliktløsning
  • kontakt
  • kritik
  • karakterdannelse, dannelse
  • kvalitetstid
  • lytte, aktivlyning
  • lyve
  • leg
  • læring
  • lytte, aktiv lytning
  • lommepenge
  • Martemeo
  • mobning
  • magt
  • medbestemmelse/ selvbestemmelse 
  • mentalisering 
  • mørkeræd
  • nærvær
  • nysgerrig
  • opmærksomhed
  • opgaver, pligter
  • personlig autoritet
  • pyt, tilgive & fejl 
  • putteritual
  • problemløsning
  • quiz
  • regler, rammer
  • ritualer
  • robusthed
  • sanser
  • samarbejde
  • selvfølelse, selværd, selvtillid
  • signaler
  • skam, skyld
  • skilsmisse
  • sorg
  • skolestart
  • skældud
  • små skridt 
  • stress
  • styrker 
  • søvn
  • tanker
  • tavshed
  • tid
  • tillid
  • tryghed
  • tab, miste
  • trivsel 
  • taknemmelighed
  • ubehag
  • ulvetime
  • udviklingstrin, udviklingszoner
  • venskaber
  • væren
  • værdier
  • viljestyrke
  • web
  • xfaktor
  • ydmygelser
  • zen, mindfulnes
  • ægte
  • økonomi
  • ønsker
  • øvelse, træne
  • åbenhed

 

Hvis du mangler et tema, som jeg ikke har tænkt over eller har glemt, så sig frem

 

Læs hvad du ellers får i Forældrelounge